Ga naar de inhoud
Home » Blog » Je bekkenbodem – Alles Kan Heter Aflevering 22

Je bekkenbodem – Alles Kan Heter Aflevering 22

  • door

“Bekkenbodemspieren trainen? Dat is voor nadat je bevallen bent!” Deze zin hoor ik veel. En ik snap het, want eigenlijk is de eerste keer dat we over onze bekkenbodemspieren horen spreken en leren dat ze belangrijk zijn, inderdaad net na een bevalling.

Jammer, want je bekkenbodemspieren op tijd beginnen trainen kan je helpen om sneller te herstellen na een bevallen. Maar het heeft nog tal van voordelen! Zo kan je beter en anders aanspannen tijdens de seks, wat fijn is voor jou én voor je partner. Getrainde bekkenbodemspieren kunnen ook je orgasmes heel erg versterken en vergroten. Niet enkel een “na de bevalling” spiertje dus! 😀

Ik maakte er een Alles Kan Heter aflevering over en die kan je hier beluisteren:

Het Mysterie van de Bekkenbodem

Ik kan me inbeelden dat je op een stoel zit terwijl je deze blog leest. Focus je even op je bekkenbodem. Span ze even aan. Voel je dat? Die subtiele bewegingen daar beneden? Juist, dat zijn je bekkenbodemspieren. Voel je ze niet, bedenk je dan even dat je je vagina zou dicht knijpen. Of alsof je je pipi zou ophouden als je naar toilet gaat.

Deze krachtige groep spieren ondersteunt je hele lichaam. Ze zorgen ervoor dat jij recht op je stoel zit. En ze spelen ook een belangrijke rol bij de ondersteuning van je organen, in het bijzonder uiteraard je geslachtsorganen.

Leer ermee spelen

Je bekkenbodemspieren trainen kan verschillende voordelen hebben. Ze kunnen ook nooit te sterk zijn. Je kan ze wel overspannen, wat wel vaker gebeurd als je je er niet bewust van bent dat je de hele tijd gespannen houdt. Daarom vind ik het belangrijk om het ook te hebben over het kunnen ontspannen van je spieren. Vaak lijkt enkel het opspannen belangrijk, maar weten hoe je je spieren helemaal kan ontspannen op een moment dat jij dat wil, is minstens even belangrijk.

Als je je bekkenbodemspieren onder controle hebt, kan je ermee leren spelen. Je kan ze aanspannen op momenten die voor jou aangenaam voelen en net ontspannen bij, bijvoorbeeld, standjes die minder wrijving nodig hebben. Er zijn ontelbaar veel mogelijkheden waarop je hiermee kan spelen en experimenteren.

Kantel je bekken

Een andere manier van het gebruiken van je bekkenbodemspieren, is door je bekken bewust te kantelen op bepaalde momenten. Dat kan bijvoorbeeld als je bovenop zit, maar het kan ook heel leuk zijn op andere momenten. Als je masturbeert, bijvoorbeeld, kan het kantelen van je bekken een hele aangename toevoeging zijn.

Hoe train je je bekkenbodemspieren?

Net als wanneer je gewoon zou gaan sporten, zullen ook je bekkenbodemspieren na 1 of 2 keer trainen niet totaal verandert zijn. Dit is dus echt wel een werkje van lange adem. Je kan je bekkenbodemspieren op verschillende manieren trainen, bijvoorbeeld met kegel-balletjes. Maar eigenlijk zijn die niet echt noodzakelijk.

Je zit vermoedelijk nog steeds op je stoel, dus schuif jezelf even naar het puntje van je stoel, met beide voeten plat op de grond en je zitknobbels voelbaar op de stoel.

Span je spieren 3 seconden aan en laat 6 seconden los. Het is belangrijk dat de ontspanning altijd langer duurt dan het opspannen, liefs dubbel zo lang. Dit doe je, liefst meerdere keren per dag, 10 keer na elkaar.

Als dit goed gaat, kan je dit opbouwen naar langer opspannen, langer ontspannen. Idealiter doe je dit dus meerdere keren per dag. Hoe vaak? Een bekkenbodemspecialiste zei me onlangs dat dat toch al snel 90 keer per dag mag, als je graag verandering wil zien. Dat vind ik zelf ongelooflijk veel en praktisch moeilijk haalbaar. Leg jezelf niet te veel druk op en probeer er bijvoorbeeld elke ochtend en avond aan te denken en een reeksje van 10 te doen. Dat gaat al heel erg helpen!

Een nieuw avontuur: CLUB G!

Vanaf april lanceer ik CLUB G. Een abonnements-formule, waar je kan in en uitstappen wanneer je wil. CLUB G wordt een verzameling aan informatie, om je seksualiteit ten volle te gaan verkennen. Je mag je verwachten aan nieuwe content en spannende mogelijkheden, maar ook aan audio-oefeningen om bijvoorbeeld je bekkenbodem te gaan trainen.

Daarnaast wordt CLUB G ook het platform waar je live webinars van andere experten zult kunnen gaan bekijken.

Dus stay tuned! Ik kondig de startdatum van CLUB G sowieso aan hier op mijn website én natuurlijk ook op mijn instagram!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.